گزارش «روزان» از جلسه شورای شهر؛/ ۸۹ جرثقیل غول‌آسا، جان تهرانی‌ها را تهدید می‌کند

گروه جامعه – هشدار درباره فعالیت ۸۹ جرثقیل غول‌آسای ناایمن در تهران، رسوب پسماندها علت اصلی آبگرفتگی‌ها در معابر شهری و عذرخواهی یک عضو شورای شهر بابت این موضوع و واکنش یک عضو شورای شهر تهران نسبت به عدم شفافیت دسترسی به سابقه مکاتبات و مصوبات این شورا از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در بیست‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بوده است.

به گزارش «روزان»، از سال‌ها پیش فعالیت جرثقیل‌های غول‌آسای ناایمن در تهران و حادثه‌سازی آن‌ها همواره مورد نگرانی جامعه بوده است. سال ۹۳ بود که وقوع توفان بی‌سابقه در تهران هشداری شد تا تصمیم‌گیران شهر به یاد ناایمن بودن این جرثقیل‌های غول‌پیکر بیفتند. مردادماه ۹۸ نیز جرثقیل‌های برجی عامل چند حادثه پی در پی در این شهر شدند و حدود دو سال پیش بود که سقوط جرثقیل سنگین در انتهای اتوبان شهید محلاتی باعث مرگ دو نفر از شهروندان شد.

بر اساس گزارش‌ها، برخی از این جرثقیل‌ها عمر مفید خود را در کشورهای دیگر طی کرده‌اند و کارگاه‌هایی که از این جرثقیل‌ها استفاده می‌کنند باید از ایمنی آن‌ها اطمینان پیدا کنند. آمارهای منتشر شده در خصوص حوادث تاورکرین‌ها (جرثقیل‌های عظیم) این گزارش‌ها را تایید می‌کند، بر اساس این آمارها مهم‌ترین عوامل ایجاد حادثه در جرثقیل‌های برجی فعال در شهر تهران و دیگر نقاط کشور فرسودگی دستگاه و اتمام عمر مفید آن‌ها را نشان می‌دهد.

فعالیت ۸۹ جرثقیل غول‌آسای ناایمن در تهران

این موضوعی است که در آخرین جلسه شورای شهر تهران نیز مورد توجه یکی از اعضای شورا قرار گرفت و نسبت به ناایمن بودن ۸۹جرثقیل بزرگ فعال در این شهر هشدار داد. علیرضا نادعلی در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه  ۸۹ تاورکرین ناایمن در سطح شهر فعال است، گفت: با توجه به اهمیت و ارتباط مستقیم ایمنی تاورکرین‌های سطح شهر بر امنیت شهروندان، لزوم نگهداشت و نظارت مستمر بر آن‌ها امری ضروری است.

وی با بیان اینکه بر اساس بازدیدهای میدانی گزارشی از وضعیت تاورکرین‌های سطح شهر تهران در آبان ۱۴۰۰ تهیه شده است، افزود: طبق این گزارش تعداد کل تاورکرین‌ها ۷۱۶ مورد بوده که از این تعداد ۶۲۷ مورد دارای تاییدیه ایمنی و فاقد نقص بوده و تعداد ۸۹ مورد دارای نقص هستند. عمده‌ترین مواردی که باعث شده تاورکرین‌ها دارای نقص اعلام شوند عدم گواهی استاندارد و ایمنی، عدم گواهی اپراتور و عدم تمدید گواهینامه است. بر اساس آمار به‌دست آمده بیشترین تاورکرین غیراستاندارد در مناطق ۱ ،۲ و ۵ شهرداری تهران وجود دارند.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی از خطراتی که ممکن است این جرثقیل‌های ناایمن ایجاد کنند، حرکت آنها هنگام جابجایی مصالح و یا چرخیدن بوم بزرگ آن به اطراف است که در صورت سقوط ممکن است بر روی ساختمان‌های اطراف، خودروها و یا رهگذران بیفتد، در این صورت حوادث ناگواری رخ خواهد داد. نادعلی از شهردار تهران خواست هرچه سریعتر برای رسیدگی به این موضوع  وارد عمل شده و نتایج کار را به شورای اسلامی ارائه دهد.

رسوب پسماندها بزرگترین علت آبگرفتگی

در ادامه این جلسه معاون خدمات شهری شهرداری تهران رسوب پسماندها را بزرگترین علت آبگرفتگی‌ها در سطح شهر اعلام کرد و گفت: حتی کمترین آبگرفتگی توجیهی ندارد و بی‌تردید اگر به‌دنبال آبگرفتگی‌ها اتفاقاتی خارج از اختیار ما روی دهد مسئولیم که نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنیم. جلال بهرامی با ارائه گزارشی از اقدامات این معاونت برای مقابله با آبگرفتگی‌ها در پی بارش‌های اخیر، افزود: در این مدت با شهرداران مناطق جلسات منظمی برگزار کردیم. برای لایروبی مستمر انهار پیگیری‌های بسیاری انجام شده و به صورت میدانی و ستادی پیگیر موضوع هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۳۰ کیلومتر در شبکه اصلی و ۱۲۰ کیلومتر از شبکه لایروبی شده، این در حالی‌است که بعضا دسترسی به برخی از این کانال‌ها و مسیرها بسیار سخت است. جلالی به لایروبی و رسوب برداری بیش از ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فرعی و حوضچه‌های رسوب‌گیر و تله‌های زباله‌گیر اشاره کرد و گفت: در این ایام به صورت مستمر نسبت به لایروبی‌ها اقدامات منظمی را انجام داده‌ایم اما از همه شهروندان درخواست می‌کنم که از ریختن زباله‌ها در جوی‌ها خودداری کنند چراکه بیشترین مشکلات آبگرفتگی به دلیل رسوب پسماندها در مسیل‌ها و جوی‌ها بوده که نیاز به رعایت همگان دارد.

پس از ارائه این گزارش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به جای شهرداری از مردم بابت آبگرفتگی معابر در پی بارندگی‌های اخیر عذرخواهی کرد. ناصر امانی با بیان اینکه ما شاهد بودیم در این سه روز دوستانمان در شهرداری همه جا بودند و تلاش مضاعف انجام دادند، گفت: آبگرفتگی در همه ادوار گذشته وجود داشته و با این مشکل مواجه بودیم اما مردم بدانند که شورا نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیست.

وی با بیان اینکه ما بارها در خصوص پراکندگی زباله و پسماند در جوی‌ها تذکر دادیم اما متاسفانه در اولین بارش نتیجه بی‌توجهی‌ها را دیدیم، اظهار کرد: یکی از مدیران معاونت خدمات شهری در تلویزیون عنوان کرد که علت آبگرفتگی زباله و پسماندهایی بود که در ۱۰ هزار کیلومتر جوی و شبکه فرعی رها شده بود و ۱۰ هزار کارگر مشغول رفع و جمع‌آوری این زباله‌ها بودند اما سوال اینجاست که آیا امکان نداشت قبل از آبگرفتگی با استفاده از تجارب گذشته و نقشه نقاط آسیب‌پذیری که در همه مناطق است این مشکل را حل کرده و علاج واقعه قبل از وقوع کنیم. از مردم تهران عذرخواهی می‌کنیم و از شهردار تهران می‌خواهم که آماده بارندگی‌های بعدی باشد.

لزوم چاره‌اندیشی برای ترافیک سنگین پایتخت

در ادامه رئیس شورای شهر تهران بر لزوم چاره‌اندیشی برای ترافیک سنگین پایتخت تاکید کرد. مهدی چمران گفت: ترافیک سنگین همیشه وجود دارد، برای اتخاذ راه‌حل‌های مناسب این موضوع نیز خیلی تلاش می‌کنیم به شکلی که جلسات مستمری با وزیر کشور و استاندار تهران برگزار شده است. فردا ۱۱۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران می‌شود و ظرف چند روز آینده نیز چند دستگاه دیگر وارد خواهد شد. تلاش خواهیم کرد مترو را نیز تقویت کنیم. به این ترتیب می‌توان خیلی خیلی کم امیدوار بود.

در ادامه بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در تذکری گفت: در جلسه نخست شورای ششم نکاتی اساسی را در جایگاه هیئت رئیسه موقت با ریاست موقت شورا در میان گذاشتم و بر اهمیت شفافیت و علنی و آشکار بودن قوانین، مصوبات و فرایندها تاکید کردم و خواستار همراهی و همگامی شورا در این امور بنیادین شدم.

نرجس سلیمانی ادامه داد: در شهر دودزده تهران اصلاح را باید از خود شروع کنیم. خشت اول شورا که همان آیین‌نامه داخلی است هنوز بعد از گذشت ۲۱ جلسه از آغاز شورای ششم تعیین تکلیف قطعی نشده است. با استناد به اصل ۱۰۰ قانون اساسی که صراحتا حدود اختیارات، نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را تعیین می‌کند و با عنایت به متن ماده ۹ قانون انتخابات شورای شهر و انتخاب شهرداران و با توجه به روح حاکم بر تبصره ذیل ماده ۱۵ همان قانون که حتی در وظایف ذاتی شورای شهر ارسال مصوبات به مراجع ذیربط قانونی را جهت تصویب لازم می‌داند و همچنین نص ماده ۸۲ قانون مورد اشاره که اگرچه به موضوع مستقیما مرتبط نیست؛ اما اصلی‌ترین کاربرد شورای شهر آیین نامه هیات دولت را ملاک عمل معرفی می‌کند.

وی افزود: بعلاوه ماده ۸۴ تشکیلات شورای شهر را موظف به اطلاع‌رسانی و اجرای آیین‌نامه‌های ملاک عمل نموده است. از منظر مصوبات موجود قانونی و طبق بند ۸۸ قانون تشکیلات و اصلاحیه‌های آن وظیفه تهیه و تصویب آیین‌نامه داخلی شورا بر عهده شورای عالی استان‌ها است. لکن ضمن پیگیری و ممارست بر دریافت مدارک موجود تاکنون دسترسی به سابقه مکاتبات در این حوزه مقدور نشده است.