ورود ۷۲درصد نوآموزان به طرح سنجش سلامت تا کنون/پیش دبستانی از بدوتولد برای دانش آموزان استثنایی

به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی در پنل تخصصی «تحول و برقراری عدالت در فرصت های یادگیری برخوردار از کیفیت» سی و پنجمین  اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بیان اینکه صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در دنیا از سال های پس از ۱۹۷۰ میلادی به انتقاد از نظام تعلیم و تربیت پرداختند و بر اساس نظر آنان یکی از کارکردهای اصلی تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی و افزایش عدالت آموزشی است اما این موضوع تحقق پیدا نکرده است گفت: بر اساس نظر این صاحب نظران بی عدالتی بیرون مدرسه در مدرسه تثبیت، تشدید و تشریع شده است.

وی افزود: ارتقای کیفیت، بسط مشارکت، تعمیق هویت و توسعه عدالت، مربع طلایی آرمانی سند تحول بنیادین است. عدالت پوششی در حوزه دانش آموزان، عدالت مدرسه ای، عدالت منطقه ای، عدالت سازمانی و اداری و عدالت دیجیتالی پنج عرصه مهم عدالت در نظام های آموزشی است که باید توجه ویژه ای به آن ها شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه دانش آموزان به دو دسته عادی و استثنایی‌ تقسیم می شوند گفت: دانش آموزان استثنایی نیز به چند دسته تقسیم می شوند که دانش آموزان تیزهوش، دانش آموزان با نیازهای ویژه و دیر آموزان از این جمله اند. در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه و با رویکرد عدالت پوششی ۱۰ گروه از دانش آموزان استثنایی زیر چتر تعلیم و تربیت قرار دارند و علاوه بر آن سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان دیر آموز نیز خدمات ویژه ای ارائه می‌کند.

حسینی ادامه داد: در راستای عدالت پوششی دو دوره پیش حرفه ای و حرفه ای ویژه دانش آموزان استثنایی را داریم و دوره پیش دبستانی نیز از بدو تولد برای نوآموزان با نیازهای ویژه جزء دوره های رسمی و اجباری است. ما بیش از  ۳۰۰۰ کارگاه در مدارس پیش حرفه ای و حرفه ای داریم که دانش آموزان با نیازهای ویژه را برای ورود به جامعه آماده می کنند. ۳۰ نمایشگاه دائمی فروش محصولات این دانش آموزان نیز در استان های مختلف راه اندازی شده است.

وی با اشاره به ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای به بیش از ۸۰ درصد نوآموزان و دانش آموزان استثنایی عنوان کرد: خدمات حمایتی نیز به بیش از ۴۲ هزار دانش آموز استثنایی در قالب  ۱۸ آیتم ارائه می شود. گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی ما نیز که در گذشته ۱۵ مرکز بود اکنون به ۵۳ مرکز افزایش یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به برنامه سنجش سلامت جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز اشاره کرد و گفت: این برنامه، گسترش دهنده عدالت پوششی است که از سال ۱۳۷۲ با نرخ پوشش ۱.۵ درصد آغاز شد و در سال ۹۸ به نرخ پوشش ۹۷.۶ درصد رسید. در سال کرونایی گذشته، پوشش این برنامه به ۹۸.۸ درصد رسید و برای سال ۱۴۰۰  نیز پوشش ۹۹ درصدی را مدنظر داریم که تاکنون ۷۲ درصد آن تحقق یافته است.

حسینی با اشاره به هدف گذاری غربالگری ۶۰۰ هزار نوآموز پیش دبستانی در قالب سنجش سلامت گفت: سنجش صلاحیت های حرکتی و  غربالگری نشانگان نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری هم به برنامه سنجش سلامت جسمانی امسال اضافه شده است.

وی ادامه داد: در ۱.۵ سال گذشته در قالب طرح “از خشت تا بهشت”، ۲۰۰ مدرسه استثنایی کلنگ زنی و یا بهره برداری شده و شمار مدارس خاص استثنایی از ۱۵۲۰ مدرسه به ۱۷۲۰ مدرسه رسیده است. به این ترتیب میانگین تراکم مدرسه ای در آموزش و پرورش استثنایی ۵۳ نفر، در کلاس ۶.۴ نفر و نسبت معلم به دانش آموز به شش به یک رسیده است و با اجرای طرح از خشت تا بهشت ۱.۵ متر مربع به میانگین فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی افزوده شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مناسب سازی فضای فیزیکی ۱۲۰۰ مدرسه، مناسب سازی الگویی در تمام ابعاد ۶۴ مدرسه، وجود ۲۰ هزار و ۵۰۰ مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان استثنایی و ایجاد ظرفیت های جدیدی چون اتاق های چند حسی، اتاق های تاریک، پارک های توانبخشی، جهت یابی و حرکت، اتاق های  بازی و   ورزش از جمله اقدامات آموزش و پرورش استثنایی در راستای تحقق و گسترش عدالت مدرسه ای است اظهار کرد: در حال حاضر  ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان، ۲۲ مدرسه ویژه نابینایان، ۶۲ مدرسه اوتیسم، ۲۲ مدرسه ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی و ۳۴ مدرسه  شبانه روزی داریم.

حسینی ادامه داد:  در سال ۹۸ در ۹ استان محروم سیستان و بلوچستان، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی ۴۱۳ مدرسه خاص استثنایی‌ وجود داشت و میانگین تعداد مدارس در این استان ها نزدیک به ۴۶ مدرسه بود. این مدارس ۲۱ هزار و ۲۹ دانش آموز  با تراکم ۷.۲۶ را تحت پوشش قرار داده بودند که از میانگین ۶.۵ کشور بالاتر بود. در دو سال اخیر ۲۹ هزار ۹۸۸ متر مربع فضای آموزشی برای این ۹ استان محروم ایجاد شده است به طوری که سرانه آموزشی در این استان ها ۲.۲۴ متر مربع افزایش یافته است. توجه ویژه به مناطق روستایی، عشایری و دورافتاده با پوشش ۱۱ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در این مناطق جلوه ای از عدالت منطقه ای است.

وی با اشاره به وجود ۳۴ مدرسه شبانه روزی با پوشش ۱۶۲۰ دانش آموز استثنایی‌، جذب ۱۴۵۶ دانش آموز کم توان ذهنی در مناطق صعب العبور، ایجاد کلاس های خاص ضمیمه در مناطق محروم و وجود ۱۵۰۰ معلم رابط در راستای تحقق عدالت منطقه ای گفت: ایجاد ۱۳ مدرسه مجازی، راه اندازی ۱۴ استودیوی تولید محتوای الکترونیکی، مناسب سازی برنامه های مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان، هوشمند سازی ۳۰ کلاس درس برای دانش آموزان با آسیب های شنوایی، راه اندازی پایگاه جامع تولید محتوا و پیگیری طرح هدایت برای تامین تجهیزات هوشمند آموزشی مورد نیاز دانش آموزان برای اتصال به فضای مجازی از جمله اقدامات صورت گرفته نیز در راستای گسترش عدالت دیجیتالی صورت گرفته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: همچنین کسب مصوبه تفویض اختیار به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها از شورای سازمان، ایجاد شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق و ایجاد شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای گسترش عدالت سازمانی و اداری است.

انتهای پیام