روزان | اخبار ایران و جهان > جامعه > اجتماعی > «روزان» در گفت‌وگوی مردمی، نمود رفتار غیراخلاقی برخی دانش‌آموزان را در دوران کرونا بررسی می‌کند
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

 

برگزاری آنلاین امتحانات؛ تقلب و خدشه به الگوهای ارزشی

 

با اتمام یکسال آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت امتحانات نهایی مقاطع نهم و دوازدهم را به صورت حضوری برگزار کند. اگرچه هدف از اتخاذ این تصمیم اهمیت این دو مقطع تحصیلی اعلام شد اما به طور واضح تنها دلیل برگزاری حضوری امتحانات، جلوگیری از تقلب بود. موضوع تقلب در سال گذشته بارها به تیتر رسانه‌ها تبدیل و گزارش‌هایی مبنی بر انواع شیوه‌های جدید تقلب در امتحانات غیرحضوری منتشر شده است.

از طرفی، پلیس مدیران کانال‌هایی را که برای تقلب رساندن به دانش‌آموزان راه‌اندازی شده بود  دستگیر کرد و روانشناسان و جامعه‌شناسان از اثرات مخرب تقلب بر الگوهای ارزشی دانش‌آموزان نوشتند. اما سوال این است که آیا امتحانات حضوری معضل تقلب را حل کرد و یا تنها به رسمی‌شدن تقلب در سیستم آموزشی کمک کرد؟

به گزارش «روزان»، یکی از تعارض‌هایی که این روزها نه تنها دانش‌آموزان بلکه خانواده‌های محصلان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ موضوع تقلب در امتحانات است. مهدیه ابوالحسن مادر یک دانش‌آموز مقطع نهم تحصیلی در این‌باره به «روزان» می‌گوید: «مثالی مناسب برای اتفاقی که سال گذشته تحصیلی افتاد مثال جنگ و سربازانی است که یک سال به صورت آنلاین در میدان جنگی فرضی یا یک بازی آنلاین، آموزش سربازی دیده‌اند و ناگهان با پایان این دوره آموزشی آنلاین از آنها خواسته می‌شود به سوریه بروند و در جنگی واقعی شرکت کنند. آیا سربازی که تنها آموزش آنلاین داشته آمادگی حضور در جبهه‌های جنگ را دارد؟»

او با اشاره به کوچکی دنیای نوجوانان و فشار روانی زیادی که امتحانات حضوری بر آنها وارد می‌کند، توضیح می‌دهد: «برای من که یک بالغ هستم ساده است بگویم فوقش قبول نمی‌شوی و سال بعد دوباره کلاس نهم را می‌خوانی. اما برای دخترم که مدرسه و تحصیل نقش بزرگی در دنیای کودکانه‌اش بازی می‌کند پذیرش این موضوع سخت است. آن‌هم با تمام فشارهای اجتماعی که برای اهمیت فارغ‌التحصیلی در سن ۱۸سالگی بر روی دوش دانش‌اموزان گذاشته می‌شود. در چنین وضعیتی من چطور می‌توانم به دخترم بگویم ارزش‌های اخلاقی از ارزش فارغ‌التحصیلی مهم‌تر است در حالی‌که برای سیستم آموزشی ما فارغ‌التحصیلی بر ارزش‌های اخلاقی ارجحیت دارد.»

گاهی مدرسه تمام رشته‌های مرا پنبه می‌کند

ابوالحسن با اشاره به همراهی و همکاری معلمان برای تقلب در مدرسه می‌گوید: «من سال‌ها تلاش کردم الگوهای اخلاقی غلطی را که اجتماع و آموزش و پرورش به دخترم دیکته می‌کند اصلاح کنم اما این جنگی نابرابر است و قدرت سیستم غلط آموزشی در ایران گاهی از من بیشتر می‌شود چرا که می‌بینم چطور مدرسه تمام رشته‌های مرا پنبه می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «از اولین سال ورود دخترم به مدرسه مشکلات آموزش و تربیت دخترم به دلیل تعارضاتی که در مدرسه و خانه وجود دارد چندین برابر شده‌است. تقلب در امتحانات تنها یکی از این تعارضات است.»

به گفته این مادر، معلم‌ها با خروج از کلاس و یا نادیده‌گرفتن صدای همهمه در کلاس، نه تنها فضا را برای تقلب‌کردن در مدرسه ایجاد می‌کنند بلکه خود در تقلب‌رساندن به دانش‌آموزان مشارکت دارند. او تاکید می‌کند: «من به معلم‌های مدرسه خرده نمی‌گیرم. خودم بارها فکر کرده‌ام راه چاره چیست؟ و هیچ راه‌کاری به ذهنم نرسیده‌است. از این سیستم رهاشده آموزشی و از مسئولینی که آخرین اولویت‌شان تربیت کودکان و نوجوانان است و تنها به آموزش آنها و در واقع آمار قبولی سیستم آموزشی اهمیت می‌دهند چه انتظاری می‌توان داشت؟»

بر ضدارزش بودن تقلب اصرار کنید

نه تنها آموزش و پرورش بلکه صداوسیما هم در تخریب ارزش‌های اخلاقی جامعه همراه شده‌است. به تازگی دفتر موسیقی و سرود صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ویدئوکلیپی با عنوان رفیق و با خوانندگی بابک افرا ساخته‌ است. این محصول هنری که به دلیل ریتم شاد و مضمون امیدبخش آن در فضای کنونی جامعه مخاطبان زیادی را جذب کرده؛ به طور مستقیم تقلب و پنهان‌کاری را یک ارزش اخلاقی معرفی می‌کند. چنین محصولات هنری در وهله اول باعث ایجاد تعارض در کودکان و نوجوانانی می‌شود که سوالات بسیاری در ذهن‌شان دارند و به دنبال پاسخ‌هایی برای شکل‌دادن ارزش‌ها و الگوهایشان هستند.

سلیمان جهان‌بخش پژوهشگری که در پایان‌نامه‌اش به موضوع آسیب‌شناسی تقلب در بین دانش‌آموزان و راهکار کاهش این مساله پرداخته است؛ درباره علل تمایل گسترده دانش آموزان می‌نویسد: «ریشه  تقلب را نیز مانند بسیاری از رفتارهای اجتماعی پسندیده و یا ناپسند دیگر باید در کودکی افراد جست‌وجو کرد. بدون تردید مهم‌ترین عامل در تعیین رفتار شخص و نحوه  برخورد وی با هنجارها و ارزش های اجتماعی، نوع تربیت خانوادگی اوست. نقشی که خانواده و به خصوص پدر و مادر در سال‌های اولیه زندگی در تشکیل شخصیت و به طور خاص دیدگاه وی نسبت به امر تقلب دارند، پررنگ تر از نقش تمام عوامل بعدی مانند دوستان همسن، دبیران و اساتید است.»

بر اساس نتایج این پژوهش مشخص می‌شود تمام افرادی که در طول دوران تحصیل به دفعات دست به تقلب در امور آموزشی می‌زنند، در خانواده‌هایی با سطح فرهنگ پایین و ناتوان در امر تربیت مطلوب فرزندان به دنیا آمده و رشد کرده‌اند. بر این اساس به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت نقش خانواده در تربیت کودک و در شرایط کنونی که جامعه الگوهای ارزشی غلط را به دانش‌آموزان تحمیل می‌کند؛ تنها راه‌کار برای جلوگیری از تبدیل‌شدن الگوهای ارزشی به الگوهای ضدارزشی در آینده‌سازان این کشور؛ پافشاری خانواده‌ها بر ارزش‌گذاری تقلب نکردن حتی به قیمت رد شدن در امتحانات و یک‌سال تحصیلی است. چراکه آنطور که پژوهش‌ها نشان می‌دهند با در نظرگرفتن الگوبرداری محض شخص از اعضای بزرگ تر خانواده، به خصوص در سنین کودکی و نوجوانی، رفتار و واکنش آن‌ها در قبال امر تقلب، تا حد زیادی واکنش فرزندان‌شان در برابر این امر در آینده را مشخص می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.