میلیاردها تومانی که این‌جا بی‌استفاده شد

میلیاردها تومانی که این‌جا بی‌استفاده شد

8 خرداد 1397 13:3

با این‌که آمارهای متفاوتی بین 700 تا 850 هزار نفر برای افق جمعیتی شهر جدید پرند ارایه می‌شود، این ارقام هیچ تناسبی با تعداد ساکنان فعلی آن ندارد؛ به بیان دیگر میلیاردها تومان که برای ایجاد این شهر هزینه شده بلااستفاده مانده است.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 جمعیت پرند 50 هزار و 237  نفر است؛ در حالی که تنها از طریق مسکن مهر باید تا کنون 230 هزار و 400 نفر در این شهر ساکن می‌شدند. بررسی‌ها از علت بی‌اقبالی به شهر جدید پرند به نبود خط ریلی مناسب، نداشتن زیرساخت‌های شهری و عدم ایجاد زیرساخت‌های شغلی مناسب در این شهر برمی‌گردد. حتی واحدهای ساخته شده‌ی مسکن مهر این شهر فاقد انشعابات است.

بیش از 20 سال از تاسیس شهر جدید پرند می گذرد اما جمعیت این شهر در چند سال اخیر رشد شتابانی را تجربه نکرده است. نگاهی به طرح‌های جامع پرند نشان می‌دهد افق جمعیتی شهر در برنامه مصوب سال 1377 معادل 80 هزار و 500 نفر و در طرح بازنگری توسعه و عمران شهر جدید پرند مصوب 1384 معادل 150 هزار نفر پیش‌بینی شده بود. تصمیم دولت نهم برای اجرای سیاست مسکن مهر در پرند مستلزم تغییری دوباره در طرح جامع بود و این اتفاق نیز افتاد. مطابق طرح جامع شهری مصوب سال 1387 افق جمعیت 700 هزار نفری برای شهر پرند پیش‌بینی شده که 13 برابر جمعیت فعلی آن است.

از 95 هزار واحد مسکن مهر پرند که آن را پایتخت مسکن مهر می‌نامند حدود 72 هزار واحد آن تکمیل شده و 10 هزار واحد دیگر آماده است. البته 7000 واحد نیز متقاضی ندارد. با همه‌ی این تفاصیل آتش‌نشانی این شهر که دست کم 300 برج بلندمرتبه دارد از امکانات لازم برخوردار نیست. همچنین نیازهای دیگری همچون مدارس، بیمارستان، فضاهای فرهنگی و ... در شهر جدید پرند مشهود است و برای رسیدن به شرایط مطلوب باید همه دستگاه های متولی وارد میدان شوند.

در هفته‌های اخیر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از شهر جدید پرند بازدیدی داشتند که در جریان این سفر، کاستی‌های این شهر را از نزدیک دیدند.

مترو پرند نیز ماه‌هاست که از کمبود بودجه رنج می‌برد. خط 8 مترو تهران به طول 50 کیلومتر از حرم حضرت امام خمینی (ره) به سمت شهر آفتاب و از آنجا به فرودگاه امام خمینی(ره) رسیده و قرار است و در نهایت به شهر پرند متصل شود که حدفاصل فرودگاه تا شهر پرند هنوز تمام نشده است.

مردادماه 1396 هابیل درویش مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران و حومه در آیین افتتاح خط 8 مترو تهران گفته بود: امروز این خط پتانسیل لازم برای رسیدن به شهر جدید پرند را دارد و با اندک اعتبار لازم به این شهر می‌رسد. این خط پیش‌بینی شده که در آینده از اینجا به قم نیز متصل شود.

برای رسیدن مترو به پرند، علی‌اکبر طاهری ـ مدیرعامل سابق شرکت عمران پرند ـ پیشنهاد داده بود که در صورت گرفتن مجوز از هیات وزیران، آمادگی داریم تهاتر اراضی برای تامین منابع مالی مترو پرند را انجام دهیم که ظاهرا هنوز این موضوع در حد پیشنهاد باقی مانده و عملیاتی نشده است.

shareاشتراک گذاری

نظرات شما