شهرزاد، فراز و فرود یک عاشقانه سیاسی

شهرزاد، فراز و فرود یک عاشقانه سیاسی

14 اسفند 1396 15:43 chat_bubble_outline4 نظر

سوزان بختیاری‌زاده - نویسنده

به جرات می‌توان گفت سریال «شهرزاد» یکی از پر مخاطب‌ترین سریال‌های ایرانی و شاید پربیننده‌ترین  سریال در شبکه خانگی است. فصل اول این سریال در سال 1394 به کارگردانی حسن فتحی وارد بازار شد. فصل سوم این مجموعه خانگی که هم‌اکنون در حال پخش و توزیع در بازار است، با بازی‌های قابل تحسین «شهاب  حسینی» و «ترانه علیدوستی»توانست مخاطبان علاقه‌مند به سریال‌های درام‌، تاریخی و عاشقانه‌ را مجذوب خود کند، به‌طوری که سازندگان این سریال را به تولید و ساخت فصل‌های دوم و سوم راغب کرد‌. اشتیاق بالای مردم و در نتیجه فروش خوب این سریال توانست منبع  مالی خوبی جهت کسب درآمد میلیاردی  برای تیم سازنده این سریال پر طرفدار باشد .
«حسن فتحی» کارگردان سریال شهرزاد بارها تبحر خود را در بیان حرف‌های سیاسی و انتقادات اجتماعی از زبان کاراکترهای عاشق پیشه‌اش در سریال‌های پرمخالب دیگر مثل «پهلوانان نمی‌میرند» و «شب دهم» به اثبات رسانده است .
 این بار در فصل اول شهرزاد تلاش کرده است که ماجرای مثلث و شاید مربعی عشقی را با کش و قوس‌های مورد پسند مخاطب عام به نمایش بگذارد و با مخلوط کردن محتوایی سیاسی آن را تقویت کند که در این بخش با تقلید واضح صحنه‌های مافیایی و عاشقانه از آثاری  برجسته و ماندگار چون کازابلانکا‌، بربادرفته و به‌خصوص پدرخوانده  بسیار موفق ظاهر شده است.
اما در فصل دوم و سوم  موضوع کمی متفاوت است،  همه شخصیت‌های داستان به‌گونه‌ای افسانه‌ای درگیر عشقی آتشین و باورنکردنی هستند‌. عشق قباد به شهرزاد (که البته قابل لمس‌ترین عشق موجود در داستان است‌)عشق‌ شهرزاد و فرهاد به یکدیگر‌، اکرم به قباد، سروان آپرویز به اکرم، صابر به شیرین‌، هاشم به بلقیس و بهبودی به ثریا و اگر بخواهیم ریزبینانه‌تر به داستان نگاه کنیم فتحی حتی شاگرد مغازه هاشم و هوشنگ را نیز از فرو رفتن در نقش یک عاشق دلخسته بی‌نصیب نگذاشته است و به نظر می‌رسد فتحی در فصل‌های دوم و سوم تقلید از آثار بزرگ سینمای جهان را بی‌خیال شده و بیشتر در خلق صحنه‌های آبکی عاشقانه از سریال‌های «جم» پیروی می‌کند تا آنجا که بتواند خلا موجود در محتوای این سریال را با خلق عشق‌های ضربدری و آتشین پر کرده و این گونه بتواند زمان طولانی‌تری را برای افزایش قسمت‌های قابل تولید و جذب  مخاطب ایرانی که همیشه تشنه دیدن صحنه‌های عاشقانه است بخرد‌، غافل از آنکه مخاطب ایرانی، دیگر آن مخاطب ساده و قدیمی فیلمفارسی نیست بلکه مخاطبی فرهیخته است که محتوا را به ظاهر رنگارنگ و غیر‌قابل باور ترجیح داده و پیش از آنکه سازندگان تصمیم به اتمام فصل‌های متوالی آن اثر بگیرند‌، دستشان را خوانده و آنها را مجبور پایان دادن آبرومندانه به داستان می‌کنند .
به‌نظر می‌رسد دست‌اندر‌کاران و تصمیم‌گیرندگان این مجموعه یکی از راه‌حل‌ها برای طولانی شدن را که مطمئنا یکی از اهداف اصلی آنان است اضافه کردن داستان‌های عشقی به این سریال دانسته‌اند فارغ از اینکه این راه‌حل تماشاگران و مخاطبین را خسته خواهد کرد .
طولانی کردن این سریال با اضافه شدن عشاق جدید که در حاشیه داستان هستند به هیچ وجه این مجموعه خانگی را قوی‌تر نخواهد کرد بلکه  مخاطبین را بی‌حوصله و از  تعداد آنها به مرور کاسته خواهد شد .
 
 

shareاشتراک گذاری

نظرات شما



    • شهرزاد
         
        0
        0
      تحليل خوبي بود ولي ارتباط اين مطلب با عكس احمدي نژاد چيست ؟؟ !!!.
      7 ماه قبل
    • محمد
         
        0
        0
      بسیار زیبا تحلیل شده. من خودم از مخاطبین این سریالم. واقعا ترانه علیدوستی غرق در این نقش شده و تاثیرگذاری زیادی داشته. افسوس که سیمای ما اینگونه سریالها را اجازه پخش نمیده
      7 ماه قبل
    • کرمی
         
        0
        0
      من هم با این نظر موافقم که سازندگان سریال شهرزاد ، با استفاده از تکنیکهای نخ نما شده، قصد طولانی کردن سریال را دارند
      7 ماه قبل
    • وحیدی
         
        0
        0
      با سلام از سرکار خانم بختیاری تشکر می کنم در عین اختصار به نکات ارزنده ای اشاره کرده بودند برای ایشان آرزوی توفیق دارم
      7 ماه قبل