روزان | اخبار ایران و جهان > جامعه > اقتصادی > مردم کشورهای دیگر در هنگام گران شدن کالا چه می‌کنند؟
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون انواع کالاها در بازار به وفور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا وقتی کالایی گران می‌شود مردم از خرید آن خودداری می‌کنند، اما در کشور ما وقتی که حتی زمزمه گرانی کالایی به گوش می‌رسد، مردم چنان برای خرید آن هجوم می‌برند که قیمت آن کالا دو برابر می‌شود.

عبدالرضا یاری به مناسبت روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان(۹ اسفند) در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به شرایط بد اقتصادی که امسال برای مردم و مصرف کنندگان پیش آمده و آنها را تحت فشار قرار داده، افزود: در روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان امسال دل پر از غصه‌ای داریم. به حرمت شرایط اقتصادی بدی که مردم با آن مواجهند، امسال مراسم روز ملی حمایت از مصرف کننده را برگزار نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر چه بخشی از مشکلات اقتصادی فعلی ناشی از ضعف‌های مدیریتی و نظارتی است، اما نباید این نکته را در نظر نگرفت که خود مصرف‌کنندگان نیز تا حدودی در این زمینه مقصرند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با بیان اینکه تعدادی از افرادی که به این کار دست می‌زنند مصرف‌کنندگان واقعی نیستند و دلالانی هستند که خود را به عنوان مصرف کننده نشان می‌دهند، یادآور شد: این افراد با کاری که انجام می دهند آب در آسیاب دشمنانی می‌ریزند که یک جو روانی را از بیرون کشور هدایت می‌کنند و قصد دارند بازار داخلی ما را به هم بریزند.

یاری معتقد است، اگر چه بعضی از افراد از سر ناآگاهی دست به خریدهای بی انصافانه می‌زنند، اما عده‌ای نیز از سر آگاهی و منفعت طلبی وارد این عرصه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند منافع ملی و بلندمدت همه کشور به منافع یک فرد یا گروه خاص ارجح است و نباید با اقدامات اینچنینی و هجوم برای خرید یک کالا به التهابات بازار دامن بزنند.

وی با بیان اینکه این افراد فکر می‌کنند در کوتاه مدت با خرید یک کالا مانند طلا، دلار و … سود می‌کنند، اضافه کرد: این در حالی است که قیمت بسیاری از کالاها سلسله وار به هم متصل است و با افزایش قیمت یک کالا، کالاهای دیگر نیز گران می شود و تاثیر آن بر زندگی همین افراد نمود دارد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان کرمانشاه گفت: بخشی از این وضعیت ناشی از ناآگاهی مردم و مصرف کنندگان نسبت به وظایف و تکالیفی است که بر عهده دارند.

یک دیدگاه برای “مردم کشورهای دیگر در هنگام گران شدن کالا چه می‌کنند؟”

  1. درود بر شما.مقایسه ی رفتار مردمان کشورها از جمله موضوع مورد اشاره در خبر بالا زمانی درست است که مانند هر مقایسه ی دیگری میان پدیده ها ، قابلیت مقایسه وجود داشته باشد.آیا در این مورد چنین شرطی رعایت شده است؟ بنابراین:
    یکم- باید میان گرانی مقطعی و افزایش بهای یک یا دو قلم کالا (که به هیچ وجه وجه به معنای تورم نیست) و تورم در اقتصاد ملی تفاوت قائل شد.
    دوم- میان تورم با نرخی محدود به عناون نمونه زیر پنج درصد با شرایط تورمی نزدیک به ابر تورم(پنجاه درصد و بیشتر) تفاوت معنی دار اقتصادی و مالی وجود دارد.
    سوم- نگاه و نظر مردم کشورها به میزان صداقت ، توانایی و درایت سیاستمداران و تصمیم گیران و در یک کلام درجه ی اعتماد ملی به دولت در مورد قابلیت رفع مشکلات و سامان دادن به اوضاع ،عامل جدی و به شدت اثرگذاری است.
    چهارم- تجارب پیشین و ذهنیت مردم در مورد شرایط مشابه را نیز نباید نادیده گرفت که قطعن در جهت دهی رفتارها دارای نقش و تاثیر قابل ملاحظه است.
    حال با در نظر گرفتن این موارد و بدون هیچ گونه تمایلی به توجیه رفتارهای احتمالن ناصواب یا ناپسند در حوزه ی رفتارهی جمعی ، باید دید آیا شرایط ملت رنج دیده و قدرنادیده ی ایران با شرایط مردمان کشورهایی که موضوع مقایسه ی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه قرار گرفته اند دارای مشابهت و همسانی است؟
    فرموده اند«در کشور ما وقتی که حتی زمزمه گرانی کالایی به گوش می‌رسد، مردم چنان برای خرید آن هجوم می‌برند که قیمت آن کالا دو برابر می‌شود».بسیار خوب باید از ایشان پرسید در مورد کدام کالا زمزمه ی گرانی موجب هجوم مردم شده و چرا؟تجربه ی مردم در مورد لوازم خانگی و خودرو و خانه و سایر اقلام چه می گوید؟اگر هجوم فرضی نبود قیمت ها افزایش نمی یافت؟«حامیان مصرف کنندگان»در حفظ آرامش بازارها چه نقشی داشته اند؟اکنون که به لطف کاهش شدید قدرت خرید مردم بازهم قیمت بسیاری از کالاها و خدمات در حال افزایش است چه باید کرد؟ کاهش قدرت خرید و هجوم که سنخیتی با یکدیگر ندارند.مردم مظلوم ایران به قدر کافی رنجور ناشایستگی های اجرایی و اخلاقی هستند.با افاضات و مقایسه های بی وجه تحقیرشان نکنیم.و در آخر ملت های خوشنام و خوش سابقه ای مانند ژاپنی ها و آلمانی ها یا سوئودی ها را برای مدت چند دهه در شرایط مشابه مردم ایران قرار دهید و رفتارشان را بررسی کنید.اگر تفاوت معنی داری مشاهده شد گردن ما باریک و زبان شما درازترباد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.