کدخبر :
44487
تاریخ مخابره :   
۱۳۹۵/۸/۲۷ - ۱۷:۴۸

عملكرد دولت براي كنترل آلودگي هوا مثبت بوده

ناصر مهردادي

با پيگيري‌هاي محيط‌زيست توزيع بنزين يورو 4 در 8 كلانشهر انجام مي‌شود كه قبلاً اين برنامه وجود نداشت. توزيع گازوئيل زير 50 پي.پي.ام گورگرد در حال انجام است كه قبلاً اين برنامه هم وجود نداشت. توزيع گازوئيل زير 50 پي.پي.ام گوگرد هم در 8 كلانشهر انجام مي‌شود. شركت واحد هم قبلا از گازوئيل 500 پي.پي.ام گوگرد استفاده ميكرد كه در حال حاضر به 50 پي.پي.ام گوگرد رسيده است.

همه خودروهاي توليدي جديد داراي استاندارد يورو 4 هستند كه اساساً اين موضوع قبل از اين وجود نداشت. همچنين راه‌اندازي سيستم يكپارچه معاينه فني خودروها بعد از پيگيري‌هاي محيط‌زيست از پنج سال به دو سال رسيده است. همچنين مصرف مازوت نيروگاه‌ها كه در گذشته 70 درصد بود در حال حاضر به 10 درصد رسيده است، اين در حالي است كه در تهران اصلاً نيروگاههاي مازوت سوز نداريم.

روزهاي آلوده در سال 92 كه 40 درصد بوده است در سال 94 به 30 درصد رسيد و در حال حاضر كه هشت ماه از سال 95 مي‌گذرد به 14درصد رسيده است. همچنين در سال 92 شاهد سه روز پاك، 148 روز ناسالم و 202 روز سالم بوديم اين در حالي است كه در سال 95، يازده روز پاك و 193 روز سالم را گذرانده‌ايم.

اين ارقام به معني يك روند كاهش آلودگي هوا است. همچنين روش و پيگيري‌هايي كه دولت و سازمان محيط‌زيست پيش گرفته است، به سمتي حركت مي‌كند كه نتيجه آن كاهش آلودگي هوا باشد.

اگرچه عملكرد دولت و محيط‌زيست براي كنترل آلودگي هوا مثبت بوده است، اما بايد روند كنترل كيفيت و آلودگي هوا سرعت بيشتري پيدا كند. اگر روند عملكرد كاهش آلودگي هوا تسريع شود به‌جاي اينكه 20 يا 30 سال آينده به شرايط مطلوب برسيم، خيلي زودتر شاهد نتايج بهتر خواهيم بود.

80 درصد مشكل آلودگي هوا مربوط به خودروها مي‌شود و 20 درصد ديگر هم مربوط به واحدهاس صنعتي است كه البته بدون هيچ اغماض و تعارفي با صراحت كامل با واحدهاي صنعتي برخورد مي‌شود. درباره خودرو هم ازآنجايي‌كه دستگاه‌ها و موضوعات ديگري مثل وزارت نفت، وزارت نيرو و حتي وزارت كشور به‌طور مشترك در تصميم‌گيري‌هاي مربوط به خودرو دخيل هستند، با همكاري‌هاي بيشتر اميدواريم هرچه زودتر به نتايج مطلوبي دست پيدا كنيم.

اگر هم‌اكنون بيشتر سايت‌هاي بين‌المللي را مشاهده كنيد، متوجه مي‌شويد در بسياري از شهرهاي اروپايي و آسيايي شاخص آلودگي هوا بيشتر از حد مجاز بوده است.

مقايسه كلانشهر تهران با كلانشهرهاي هم‌سنخ خود بوده است و اگر شرايط كشورهاي هم‌سنخ بهتر از ايران بود به اين نتيجه خواهيم رسيد كه ما در ايران كم‌كاري كرده‌ايم اما اگر شرايط با ايران يكسان است به اين معني است كه به‌طوركلي شرايط مناسب نيست. البته در مقايسه‌ها با كشورهاي ديگر بايد به بخش‌هاي مثبت براي بهبود شرايط بيشتر توجه كنيم.

*مديركل حفاظت از محيط‌زيست استان تهران

کلید ‫واژه‌های مطلب:
|
|
|
نمایش نظرات
ارسال نظر
نام :
ایمیل:
متن نظر:
ارسال