کدخبر :
43668
تاریخ مخابره :   
۱۳۹۵/۸/۱۱ - ۱۱:۵۷

صادق زيباكلام در گفتگو با «روزان»: نظارت شوراي نگهبان بر نمايندگان مجلس، نقض قانون اساسي است

روزان نیوز-آقاي كدخدايي از كجا مي‌خواهد اصل نظارت چهارساله را استخراج كنند؟

زهره دياني : دكتر صادق زيباكلام تحليلگر مسائل سياسي با انتقاد از استمرار نظارت شوراي نگهبان بر نمايندگان مجلس به تحليل و بررسي اين موضوع پرداخت. مشروح گفتگوي «روزان» با اين استاد دانشگاه در ادامه مي‌آيد:
* در روزهاي اخير استمرار نظارت بر نمايندگان مجلس از سوي شوراي نگهبان اگرچه انتقادهايي را به دنبال داشته است، اما همچنان بزرگان شوراي نگهبان بر اين مسئله تاكيد دارند. از نظر قانوني امكان اعمال چنين نظارتي وجود داد؟
آنچه كه آقاي دكتر كدخدايي مطرح كردند درخصوص اينكه بايد نظارت بر نمايندگان مجلس مستمر باشد باتوجه به اينكه استاد دانشگاه هستند و حقوق تدريس مي‌كنند، من دلم مي‌خواهد از ايشان بپرسم كه نظارت مستمر شوراي نگهبان يا هر نهاد ديگر را از كجاي قانون اساسي آورده اند؟. قانون اساسي روشن است؛ فصل ششم آن درباره قوه مقننه است، از اصل 63 شروع مي‌شود و تا اصل 91 ادامه دارد كه به وظايف و اختيارات شوراي نگهبان نيز اشاره مي‌كند. در اين 28 اصلي كه درباره مجلس است نه تنها يك بارهم لغت نظارت نيامده، بلكه تنهاجايي كه درباره نظارت صحبت شده فقط در حيطه وظايف شوراي نگهبان است. آن هم براي انتخابات رياست جمهوري، مجلس همه پرسي و انتخابات خبرگان رهبري بر نظارت شوراي نگهبان بر امر انتخابات تاكيد شده است. بنابراين همان‌طور كه گفتم سئوال من اين است كه آقاي كدخدايي از كجا مي‌خواهد اصل نظارت چهارساله را استخراج كنند؟ دوم اينكه اصل 76 قانون اساسي در خصوص مجلس و نمايندگان مجلس مي‌گويد «مجلس شوراي اسلامي حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارد» سئوال اين است اصل 76 چگونه مي‌تواند تحقق پيدا كند وقتي نمايندگان مجلس زير شمشير داموكلس شوراي نگهبان هستند و مرتب به نمايندگان گفته مي‌شود كه شما نظارت مي‌شويد پس حواستان جمع باشد پايتان را از گليم‌تان فراتر نگذاريد. در حالي كه اصل 76 مي‌گويد «نمايندگان در مقام ايفاي وظايف نمايندگي در اظهار نظر و راي خود كاملا آزاداند و نمي‌توان آنها را به خاطر نظراتي كه در مجلس اظهار كرده‌اند و يا آرايي كه در زمان ايفاي نمايندگي خود داده‌اند تعقيب يا توقيف كرد». وقتي قانون اساسي صراحتا بر اين اصول تاكيد مي‌كند شوراي نگهبان چطور مي‌خواهد بگويد ما مي‌خواهيم بر نمايندگان نظارت كنيم. غير از اين است كه مي‌خواهند بر مطالبي كه نمايندگان مي‌گويند نظارت كنند كه اين مسئله برخلاف قانون اساسي است. البته اگر هم منظور شوراي نگهبان اين است كه نمايندگان در اين چهار سال جرمي را مرتكب شوند قطعا در اين صورت مثل هر شهروند ديگري قابل تعقيب است. اگر نماينده‌اي سرعت غيرمجاز داشته باشد يا خلاف اخلاق عمل كند مسلم است كه قوه قضائيه به آن مسئله رسيدگي مي‌كند و بنابراين چيزي كه مورد نظر شوراي نگهبان است نيازي نيست سازوكار جديدي برايش وضع كند و طبق اصل 90 مردم مي‌توانند نسبت به عملكرد نمايندگان مجلس شكايت كنند. بنابراين تنها نتيجه‌گيري كه مي‌شود كرد اين است كه اگر اين نظارت عملي شود از مردم‌سالاري ديني فقط ديني آن مانده است و بخش مردم‌سالاري آن عملا منتفي مي‌شود و ما به دست خودمان جايگاه نمايندگان مجلس را به يك مشت وكيل‌الدوله تقليل مي‌دهيم تا نمايندگان محض خوشايند دولت و مسئولين دست از پا خطا نكنند و حرفي نزنند كه آقايان ناراحت شوند. خوب اين مجلس اگر نباشد بهتر است.
* علت اصرار شوراي نگهبان به استمرار اين نظارت چيست؟
اولا اين مسئله را مدتهاست كه شوراي نگهبان مطرح كرده بود كه نظارت ما بايد بعد از انتخابات هم باشد. اگر شما دقت كنيد در جريان خانم مينو خالقي اين مسئله مطرح شد. شوراي نگهبان گفت نظارت ما بعد از انتخابات هم همچنان بايد ادامه پيدا كند . دراين راستا از دستورالعمل و بيانات مقام معظم رهبري در سياست‌هاي ابلاغي انتخاباتي سوءاستفاده مي‌كنند تا مقاصد خود را پيش ببرند و به قدرت خود بيفزايد. درحالي كه اين سياست‌هاي انتخاباتي به تازگي مطرح شده است اما شوراي نگهبان از ماجراي مينو خالقي به بعد موضوع استمرار نظارتش بر نمايندگان مجلس را مطرح كرد. اين درحالي است كه اين مسئله صراحتا نقص قانون اساسي است.
* اصرار بر اين نظارت ارتباطي با شكل‌گيري مجلس دهم دارد؟
بله، قطعا همين‌طور است. چون در مجلس دهم نمايندگان مستقل بيشتر هستند. اين تاسف‌آور است كه شوراي نگهبان به جاي استقبال از اين مسئله مي‌خواهد با نظارت خود پر و بال نمايندگان را بچيند.
* اين درخواست سياسي است؟
دقيقا همين‌طور است؛ اگر غير از اين است چرا در مجلس هفتم، هشتم و نهم چنين موضوعي مطرح نشد.

نمایش نظرات
ارسال نظر
نام :
ایمیل:
متن نظر:
ارسال