ارتباطات غيركلامي چيست؟
احمد يحيايي ايله‌اي

ارتباطات غيركلامي عبارتست از كليه پيام‌هايي كه افراد علاوه بر خود كلام، آنها را نيز مبادله مي‌كنند. طرز قرار گرفتن، راه رفتن، ايستادن، حركات، چهره و چشم‌ها، لحن صدا، طرز لباس پوشيدن و... جملگي نشانه‌هاي ارتباطات غيركلامي هستند. بنابراين توجه به كليه موارد فوق مي‌تواند در نحوه ارتباط با مشتري و جذب وي موثر واقع شود. مشتري در بدو ورود به محل كار شما با ديدن نشانه‌هاي غيركلامي در مورد شخصيت شما قضاوت مي‌كند. لذا بايد تلاش نماييم تا شخصيت مثبتي در ذهن مشتري از خود به جای بگذاريم تا در موردشما قضاوت خوبي داشته باشد. اصولا در مراودات اجتماعي بيشتر بر نشانه‌هاي غيركلامي اعتماد مي‌كنند تا بر نشانه‌هاي كلامي؛ پس نشانه‌هاي غيركلامي را تقويت كنيد.

نخستين برخورد و نخستين تاثيري كه برمردم مي‌گذاريد بسيار اهميت دارد. بد نيست بدانيد كه كلام 7درصد، لحن و طنين 38 درصد و حركات (كه ارتباطات غيركلامي در آن دخيل هستند) 55 درصد اطلاعات را منتقل مي‌كنند.

بسياري بر اين باورند كه همواره ارتباطات غيركلامي بر ارتباطات كلامي از نظر صحيح بودن ارجحيت دارد. چرا كه علامات غيركلامي از درون انسان نشات گرفته و اغلب نمي‌توان آنها را كنترل كرد و اكثر انسانها از مهار كردن هيجانات خود عاجزاند، ناكامي را نمي‌توانند ناديده بگيرند و نشان ندهند و شعف را دير يا زود با حركات خود به ديگري انتقال مي‌دهند.

كانال‌هاي غيركلامي را مي‌توان به‌انواع مختلف تقسيم كرد. هشت نوع از اين كانال‌ها عبارتند از:

1) زبان بدن«حركت‌گفتاري»، 2) صداهاي‌آوايي«شبه‌صوتي‌»، 3) فضا «مجاورت»، 4) زمان «زماني»، 5) شامه «بو»، 6) زيبايي‌شناسي «موزيك و رنگ»، 7) مشخصات فيزيكي «شكل‌ بدن، اندازه‌ و رنگ‌ پوست‌ و...»، 8) مصنوعات‌ «لباس‌‌لوازم‌آرايشي، عينك‌ها، جواهرات».

به‌طور كلي موارد زير در ارتباط غيركلامي اهميت خاصي دارند:

لباس، احتمالا ماو شخصيت ما را شكل نمي‌دهد اما لباس و وضع ظاهر، اغلب پايه‌اي براي قضاوت اوليه در مورد افراد است و تاثير شگرفي بر قضاوتهاي ديگران نسبت به ما دارد. بنابراين بهتر است در هنگام مواجه و روبه‌رو شدن با مردم به بهترين وضع ظاهري مواجه شد.

اصولا تميزي و آراستگي ظاهر بويژه در لباس‌هاي شما نشانگر شخصيت و ارزشي است كه شما به خود و حتي به ديگران قائل هستيد. بنابراين در هنگام انجام وظيفه پوشيدن لباسي كه نشانگر شغل شما باشداز يك طرف و تميزي و آراستگي آن از طرف ديگر موجب موفقيت شما در كار و ارتباط صميمانه شما با ديگران خواهد بود.

چهره به مراتب از رمزها و رسانه‌هاي كلامي راستگوتر است و در ميان رسانه‌هاي غيركلامي تماس چشمي مي‌تواند كمترين دروغ را بگويد. برخي مطالعات و تحقيقات كه بر روي ارتباطات غيركلامي انجام شده فقط روي حركات چشم‌ها و چهره متمركز شده‌اند. چشم‌ها از ميان كليه وجوه ظاهري ما، آشكارسازترند. چشم‌ها حتي گاهي بدون اينكه خود بخواهيم، ارتباط برقرار مي‌كنند؛ مثلا وقتي كه مردمك‌هاي چشم‌هاي ما گشاد مي‌شوند صميمي‌تر، جذابتر و گرمتر به نظر مي‌رسيم.

در زندگي روزمره شايد بارها به اين نتيجه رسيده‌ايم كه بسياري از آدم‌ها با دست‌هاي خود سخن مي‌گويند. به اين معني كه آنان با حركات مختلف دست پيام‌هاي گوناگوني را به مخاطبان خود القا كرده و با آنان ارتباط موثري از اين طريق برقرار مي‌كنند. دانش‌آموزي كه سعي در بيان آموخته‌هاي خود به معلمش دارد. معلمي كه مفاهيم نهفته در ذهن خود را با خلوص براي دانش‌آموزان خود تشريح مي‌كند روانكاوي كه با حركت دادن انگشتان خود به صورت منظم بر روي ميز به سخنان بيمار گوش مي‌دهد و... مي‌توان گفت كمتر كسي است كه از آن بهره‌مند نگردد.

دكتراي ارتباطات

کد خبر: 44676
تاریخ مخابره : ۱۳۹۵/۹/۱ - ۱۸:۲۱
چاپ خبر